ÚRNAPJA ~ EUCHARISZTIA ÜNNEPE
'Én vagyok a mennyből
alászállott élő kenyér Aki e kenyérből eszik, örökké él. A kenyér,
amelyet adni fogok, az én testem a világ életéért.' Vita támadt erre a
zsidók közt: 'Hogyan adhatja ez testét eledelül nekünk?'- mondták.
Jézus megerősítette: 'Bizony, bizony, mondom nektek: Ha nem eszitek az Emberfia testét és nem isszátok az ő vérét, nem lesz élet bennetek. Aki eszi az én testemet, és issza az én véremet, annak örök élete van és én föltámasztom az utolsó napon. A én testem valóban étel s az én vérem valóban ital. Aki eszi az én testemet és issza az én véremet, bennem marad, és én őbenne. Amint engem küldött az élő Atya és én az Atya által élek, úgy aki engem eszik, énáltalam él. Itt a mennyből alászállott kenyér, ez nem olyan, mint az, amelyet atyáitok ettek és mégis meghaltak. Aki ezt a kenyeret eszi, örökké él.' (Jn.6,51-58)
Jézus megerősítette: 'Bizony, bizony, mondom nektek: Ha nem eszitek az Emberfia testét és nem isszátok az ő vérét, nem lesz élet bennetek. Aki eszi az én testemet, és issza az én véremet, annak örök élete van és én föltámasztom az utolsó napon. A én testem valóban étel s az én vérem valóban ital. Aki eszi az én testemet és issza az én véremet, bennem marad, és én őbenne. Amint engem küldött az élő Atya és én az Atya által élek, úgy aki engem eszik, énáltalam él. Itt a mennyből alászállott kenyér, ez nem olyan, mint az, amelyet atyáitok ettek és mégis meghaltak. Aki ezt a kenyeret eszi, örökké él.' (Jn.6,51-58)
A Szentháromság vasárnapját követő csütörtökön az egyház azt a hittitkot
ünnepli, hogy a kenyér és bor külső színe alatt Jézus Krisztusnak, az
istenembernek teste, vére, istensége és embersége valójában igazán és
lényegileg jelen van. Jézus maga adta tudtul egy látomásban Liége Szent Júliának - Jeanne de Mont Cornillon - azt a kívánságát, hogy szeretetének ezen
titkát egyházi ünneppel dicsőítsék, amely hiányzik az ünnepek közül. IV. Orbán pápa, aki pap korában Johanna lelkiatyja volt, 1264-ben
elrendelte ünnepelni az Oltáriszentséget, és megbízta Aquinói Szent
Tamást a miseszövegek és a himnuszok megírásával. Az Oltáriszentség szerzése nagycsütörtökön volt - ezért a csütörtöki nap
az Oltáriszentségé. Minthogy akkor Krisztus húsvéti misztériumából a
szenvedés emelkedik ki, nem tudnánk méltó módon a fönti hittételre
gondolni. Ezért került a húsvéti idő utánra az Eucharisztia e középkori
eredetű nagy ünnepe, amelyhez processzió, szentségi körmenet is járul.
Ez elsősorban imádó értelmű, ezért bensőséges buzgalomnak kell átjárnia.
Másodsorban kérő: Krisztus a jelenlétével szentelje meg életünket.
Harmadsorban hitvalló, mert a templom falain kívül is megmutatjuk a
világnak a Jézusból áradó vonzerőt. Régen a település, ma a templom négy
szélén oltárt - sátrat, innen: sátoros ünnep) állítunk, ahol virágok
közé helyezzük a monstranciában - úrmutató- lévő szentségi Jézust, aki
előtt az imádást kifejező tömjénfüsttel hódolunk. Evangéliumi részeket
hallunk az Oltáriszentségről, majd könyörgés, ének, incenzálás - tömjénezés - és áldás következik. Az úton virágszirmokat hintenek az
elsőáldozó gyermekek, majd visszatérve a templomba Te Deumot - hálaadó
himnusz - és Tantum ergo-t - szentségi ének - éneklünk.
Forrás ~ Internet