KRISZTUS HÉT SZAVA A KERESZTEN
'Atyám, bocsáss meg nekik, mert nem tudják, mit cselekszenek.'
Az
áldozat imádkozik a hóhérért. Jézus kétségbeejtő helyzetében sem magára
gondol – kínzói számára keres mentő körülményt. Nem tudják, mit
cselekszenek. Ha csak az emberi szívbe írt törvénynek engedelmeskednek,
akkor sem tennének ilyen kegyetlenséget. De igazuk bizonyítását látták
abban, hogy Jézust keresztre feszíthették: a Messiás, ha valóban az
Isten fia, nem kerülhetett volna a kezükre, nem lehetne megkínozni és
kivégezni…
Jézus ezzel az imával mutatta meg, mit jelent az ellenség szeretete. Semmit nem tanított, amit maga meg ne tett volna.
Mi
hogyan állunk az ellenségszeretettel? Meg tudunk-e bocsátani
ellenségeinknek? El tudjuk-e felejteni a sértéseket? Isten kegyelmét
kell kérnünk, hogy legalább imádkozni tudjunk az ellenünk vétőkért. Erre
is emlékeztet bennünket a kereszt.
'Asszony, nézd: ő a te fiad… Nézd, ő a te anyád.'
Jézus
anyja és Jézus tanítványa a kereszt alatt állnak: a szeretet
központjában, a szenvedésben a szeretet teljességébe jutott Krisztus
által összekapcsolt közösségben. Jézus gondoskodik anyjáról, Jánosra
bízza Máriát, és a tanítvány házába fogadja őt. Nem tehet másként senki,
aki Jézus tanítványának vallja magát. Ugyanúgy kell állnunk a kereszt
alatt, ahogyan Mária és János apostol állt ott, ugyanúgy be kell
fogadnunk Jézus anyját, ahogyan János tette. Jézus anyja megtanít a
kereszt tövében állni, és ő áll majd mellettünk halálunk óráján, mint
egykor fia keresztjénél.
'Istenem, Istenem, miért hagytál el engem?'
Jézus
Krisztus Isten fia és ember, aki mindenben hasonló lett hozzánk. Utolsó
nagy kísértése az Istentől való elhagyottság élménye, amelyben teljes
mélységében átélte, amit ember átélhet. A hinni képtelenek fájdalmát is,
azokét is, akik elfordulnak Istentől. Átlépte végső magányunk kapuját,
elmerült elhagyatottságunk mélységében. Ezzel győzte le a halált,
pontosabban ezzel tette nyilvánvalóvá, hogy a halál nem azonos a
pokollal. Jézus világosságot gyújt legsötétebb pillanatainkban, arra
tanít, hogy akkor is imádkozzunk, amikor elérkezik végső óránk. Karl
Rahner írja: „Jól tudom, az ember üres kézzel távozik a földről. A
Megfeszítettre néz, és elindul. A többi az Isten titka.”
'Még ma velem leszel a Paradicsomban.'
Jézus
nagylelkűsége a kereszten is végtelen. A pislákoló mécsbelet nem oltja
ki, a megroppant nádat nem töri össze. A jobb lator csak emlékezést kér,
Jézus válasza: még ma velem leszel a Paradicsomban. Micsoda gyors
válasz, micsoda „társaság”, micsoda „lakóhely”! Amióta elhangzott Jézus
szava a kereszten, tudjuk: nincs reménytelen helyzet, mindig van esély a
megtérésre. Nincs elháríthatatlan akadály, nincs véglegesen elrontott
élet. Nincs olyan vétek, amelynél nagyobb ne volna Isten irgalma.
A
Jézussal együtt szenvedők közül az egyik szidta őt, a másik könyörgött
hozzá. A jobb lator számára megtérését készítette elő a szenvedés. Ezért
vált lehetővé, hogy Isten kegyelme pótolja hosszú évek mulasztását.
Mindig, mindannyiunkra igaz: a tegnapi lator ma szentté válhat.
'Beteljesedett.'
Mondják,
a haldokló néhány pillanat alatt átéli egész földi életét. Film módjára
pereg előtte mindaz, ami vele történt. Jézus is átélhette ezt.
Halálával minden beteljesedett, a művet bevégezte. Nem torzót hagyott
hátra. Beteljesedtek az írások: ezért könyvünk az ószövetségi szentírás.
Beteljesedett a szenvedés: kiitta a keserű poharat. Beteljesedett a
bűn: ártatlanként feszítették őt keresztre. Beteljesedett irántunk való
szeretete: életét adta barátaiért. Beteljesedett a megváltás: úgy
szerette Isten a világot, hogy egyszülött fiát adta érte. Beteljesedett
az ószövetség: kezdetét vette az új és örök szövetség.
Jézus
a teljesség elérésére buzdította követőit. Aki a kegyelem állapotában
hal meg, teljes pályát futott be, akárhány évet élt. Ezért kérjük a
mindennapi megtérés és az állhatatosság kegyelmét.
'Szomjúhozom.'
A
szenvedés, a vérveszteség és izzadás olyan kínzó szomjúságot
okozhatott, amelyet mi nem ismerünk. Ezáltal teljesedett be a zsoltár
szava: „Torkom, mint a cserép kiszáradt, nyelvem ínyemhez tapadt.” Jézus
ezt a zsoltárt imádkozta a kereszten. A katonák – anélkül, hogy tudták
volna – ugyancsak beteljesítették az írást, amikor ecetes bort adtak
neki: „Szomjúságomban ecettel itattak.” Jézus elutasította ezt, mert
teljes öntudattal akart meghalni. Amint korábban, negyvennapos böjtje
végén is volt ereje nemet mondani a kövek kenyérré változtatására,
ugyanúgy mondott nemet haldoklásában az ecetes borra.
Az
emberben mindig él a végtelenre irányuló vágy, amelyet csak Isten tud
betölteni. A zsoltáros szerint: „Mint szarvas a forrásvízre, úgy
kívánkozik a lelkem utánad Uram.” Jézus pedig így tanít: „Aki szomjazik,
jöjjön hozzám, és igyék.”
Minden ember szívében ott
rejtőzik az isteni dolgok megértésének képessége, az Isten képmása.
Lehet, hogy túl mélyen van elrejtve bennünk. De ha szomjúságunk nem
csillapul irántuk, ha nem fáradunk bele az imádságba, van, aki kiássa
szívünk kútját, hogy élő vizet fakasszon belőlünk.
'Atyám, kezedbe ajánlom lelkemet.'
Jézus
a kereszten most másodszor szólítja Atyját. Először közbenjárt
gyilkosaiért. Most a fiú szava szól – ez már nem az elhagyatottság
fájdalmát, hanem bizalmat, győzelmet fejez ki. Lukács evangélista
megjegyzi: „Jézus akkor hangosan felkiáltott.” Nagyon emberi dolog ez:
kiáltva, sírva születünk, de később is hányszor megkönnyebbülünk, ha
fájdalmunkat kikiálthatjuk. A segélykiáltás megmenekítheti az elveszett
embert. Jézus az Atya színe előtt kiáltja ki fájdalmát és bizalmát.
Teljes öntudattal, szabadon az Atyának adja magát. Példát ad arra, hogy
aki az Atya kezébe teszi le sorsát, annak az élete győzelmes.
Isten
nekünk is Gondviselőnk. Nem úgy, hogy a földi bajoktól megment, hanem
hogy célba juttat az örök életre. Atyánk, nem bosszúálló urunk. Amikor
majd körülvesznek bennünket a halál árnyai, akkor Jézus helyettünk és
velünk újra kimondja a szavakat, amelyeket a kereszten mondott: Atyám,
kezedbe ajánlom az ő lelkét.
Bábel Balázs érsek elmélkedései nyomán szerkesztette: Szikora József.
A MEGVÁLTÓ UTOLSÓ HÉT SZAVA A KERESZTFÁN
1. Atyám, bocsáss meg nekik, mert nem tudják, mit cselekszenek
Mélyből
feltörő szeretetteli vágy, mely minden vétket megbocsát. Nem csak
beszélt s tanított, hanem élt a Mindenható szeretetteli jelenlétében,
mely képes minden bűnt, a legdurvábbat is megbocsátani. Bocsásd meg
vétkeinket, miképpen mi is megbocsátunk az ellenünk vétkezőknek. Tudom
Uram, hogy te a bűnt utálod, de a bűnöst annál inkább szereted: Uram
taníts meg erre minket, hogyan tudunk mi is így ennyire mélyen,
hitelesen ellenséget, bitorlót, átkozót, hazugot, Istent káromlót,
ellenünk vétőt szeretettel megbocsátó karjaidba letenni.
2. Még ma velem leszel a Paradicsomban
A
két jogosan szenvedéssel büntetett közül az egyik a szitkozódások és
káromló szavú katonák, valamint lator-társa ellenére felismeri az
igazságtalanul szenvedő végtelen Igazságot. Bűnbocsátó emlékezést kérve a
legnagyobb ajándékot kapja, melyet hívő kaphat. Eme utolsó szó jogán
nyert örök élet ígérete megmutatja számunkra is, hogy a kilátástalan
helyzetekből is van kivezető út, a reménytelenségben él a remény, a
sötétben ott ragyog a Fény. Azaz ami a legnagyobb: A bűnökre van
bűnbocsánat!!! Isten nem azért küldte a Fiát a világba, hogy az embert
elítélje, hanem, hogy megmentse. Általa élete van az embernek.
Emlékezzél meg rólunk is Urunk, hogy a Te Országod miénk is lehessen.
3. Asszony, nézd: ő a te fiad…
Szerető
gondoskodás, mely a fiúban él anyja iránt. Ne legyen árva, ne legyen
elhagyott, hiszen a közösségi életre teremtett ember isteni betöltetlen
vágya embertársain keresztül válik valósággá. Mária, Jézus anyja a
legszeretettebb tanítványban kap fiút, gyermeket, s kap meg bennünket
is. – Lesz ő így nékünk Anyánk.
Anya, ki szíve alatt hordozta Őt, és szívébe véste isteni gyermeke minden szavát,
most szívében megszakadva – életet nyer e küldetésben: ezzel legyőzve a halált.
Nem
vagyunk magunkra hagyva: a kereszthordozás – igaz, mindannyiunk saját
személyes IGEN-feladata – mégis egymásnak kezet nyújtva biztosabban
léphetünk erre az igaz útra.
Így leszünk mi apák, anyák, testvérek, nővérek százszorosan
Neki, s másoknak.
4. Istenem, Istenem, miért hagytál el engem?
Az
Istenem, Istenem imádságos megszólítás; az Atyával való személyes mély
kapcsolatnak a kifejezője – annak ellenére, hogy ez önmagában keserves
felkiáltásnak hangzik. Mégis a 22. zsoltár bevezető lüktetését
folytatva, a mindig jelenlevő Istenbe vetett bizalom válik élővé, amikor
felülkerekedik az ember véges szenvedésén, kiszolgáltatottságán,
magányán és elhagyatottságán – amelyet Isten olykor megenged –, hogy az
ember átélhesse teremtettségét, és benne felfedezhesse, hogy egyetlen
menedéke: életének forrása és csúcsa a Mindenható Atyaisten.
5. Szomjúhozom
Ki élő vizet ad inni annak, ki kér
most kiszáradt ajakkal,
ínyhez tapadt nyelvvel,
valóságos emberségben
ecettel itattatik.
Itt a szenvedés, melyet még ki kell bírnia,
Ez az a kehely, melyet ki kell innia.
Szomjúsága egyben vágyódása is a Mennyei Atya akaratának apró részletekig menő, teljes megvalósulása iránt.
És én olykor egyértelmű dolgokban sem vagyok képes Uram téged követni,
nemhogy a kicsikben kitartani.
Add, hogy Téged szomjazzalak
A Te jelenléted és Istenséged legyen az én emberségem kiszáradtságában.
6. Beteljesedett
Ez
az a pillanat, amelyben mindennek értelme lett: Születésnek, életnek,
csodának, vigasznak, szenvedésnek, halálnak. Ami embernek
felfoghatatlan, az maga az Isteni, a Szentség megtapasztalása. Szemek
elől elrejtve titkosan bontakozik ki, hogy ennek így kell lennie. Így
van értelme. Így van rendjén. Így jó. Mert minden beteljesedett. Az Atya
végtelen akarata „végessé” lett itt ezen a földön. A világ
megteremtetett, a kép megfestetett, a zenemű kész, és életed, … Lelket
kap a Végtelenben való beteljesüléshez.
7. Atyám, kezedbe ajánlom lelkemet
Jézus teljesen magát odaajándékozva, hűségesen mindvégig megmaradva az Atyai Szeretetben, azzal most eggyé forr.
Az
önmaga istenségét nem olyan dolognak tartó Isten önmagát megalázva
megtestesülvén most teljes emberségét bevégeztetve önmagáról lemondva
átadja magát az Örök Atyának, s ezzel meg-lélek-testesül.
Nincs más hely, csak a te kezed, Atyám, hol vértől ázott szívem-lelkem lehajthatom.
Benned van az a hely, ahol a lélek valóban él, az idő elmúlik, mert időtlenné válik létünk.
Én is kimondom… most…, Mennyei Atyám, kezedbe ajánlom lelkem.